De 5 beste kjøpstriksene butikkene ikke vil at du skal vite om!

Det er mye man kan spare på å være smart når man handler. Ved å benytte deg av et par enkle kjøpstriks kan du spare mye penger på kjøpene du foretar deg.

Like lenge som det har vært handel mellom mennesker har det vært en kamp om å ende opp med en god deal etter at transaksjonen er gjennomført. I dag er denne kampen muligens hardere enn den har vært noen gang tidligere, og butikkene benytter seg av stadig mer snedige knep for å få deg til å akseptere en høyere pris enn du vanligvis ville godtatt. Prisreduksjoner, flash-salg, liten skrift, og prisøkning før salg er bare noen av knepene butikkene bruker for å lure mest mulig penger ut av deg som forbruker. Her er noen triks som gjør det lettere for deg å kjempe tilbake.

 

1. Få differansen tilbake fra butikken hvis de senker prisen etter kjøpet ditt  

De aller fleste butikker i Norge tilbyr prisgaranti. Dette betyr at du har krav på å få penger tilbake hvis produktet går på salg etter kjøpet ditt. Noen butikker tilbyr bare returrett (også kjent som åpent kjøp), slik som Elkjøp i Norge.

Men, det veldig få vet er at «prisgaranti» og «returrett» egentlig er den samme tingen. Så lenge kjøpet ditt er innenfor den gitte tidsperioden (mellom 14 – 90 dager) kan du få penger tilbake hvis det er salg etter kjøpet ditt. Du må bare oppdage at prisen faller, og kommuniserer på en smart måte med butikken for å få pengene tilbake. Det finnes flere måter å automatisere dette på, men den meste kjente er å bruke Tjommi-appen. Tjommi hjelper deg med å få disse pengene tilbake, helt automatisk.

 

2. Spar penger ved hjelp av hemmelige kuponger!

Si at du ønsker å kjøpe den nyeste gadgeten fra Elkjøp. Google «Elkjøp kupong». Da får du opp mange gratis kuponger som kan spare deg noen hundrelapper ved ditt neste kjøp. 

3. Få prisgaranti i hele EU!

Ønsker du å kjøpe noe fra utlandet, men er usikker på om prisgarantien fortsatt fungerer?

Ikke bekymre deg! Ifølge lovgivning fra EU (inkludert Norge), så har du 14 dager returrett uansett hvilken butikk du kjøper fra. Dette betyr at du kan si til butikken:

1. Jeg kjøpte dette produktet for en uke siden. Det er nå 100 kr billigere

2. Jeg vil gjerne ha tilbake differansen, ellers returnerer jeg produktet (som du har rett til)

Returer er en stor kostnad for butikkene, så det er mye billigere for butikken å bare betale tilbake differansen til deg. Dette er grunnen til at “Prisgaranti” og “Returrett” egentlig er den samme tingen. Også dette kan Tjommi-appen hjelpe deg med. 

De hjelper deg med å oppdage et salg etter produktet ditt, samt kommunisere på riktig måte med butikken slik at du får penger tilbake.

4. Få penger tilbake hvis flyet ditt er forsinket / blir kansellert!

Jeg har flydd en del med forskjellige flyselskap, og det skjer fra tid til annen at flyet mitt blir forsinket. Det ikke alle vet er at du da enkelt kan få pengene tilbake ved hjelp av en tjeneste som heter Airhelp. De hjelper deg med å få alle pengene dine refundert hvis flyselskapet ikke leverer som de har lovet.

 

5. Få en notifikasjon hvis prisen faller på et produkt du ønsker deg

De aller fleste kjenner til Prisjakt, en tjeneste som gjør det lett å holde en oversikt over priser på nettet. Med noen få enkle klikk kan du gi beskjed til Prisjakt om å sende deg en email hvis prisen på et produkt du er interessert i, faller. Bare gå inn på produktet du er interessert i, og klikk på den lille bjellen under pris-grafen. 

Legg igjen en kommentar

Din e-postadresse vil ikke bli publisert. Obligatoriske felt er merket med *